Thursday, July 14, 2011

Sekadar Bebelan



 Dalam kehidupan, kadang kita bukan sekadar jatuh.
Tetapi, jatuh dan kelemasan. 
Lemas.

Tapi,
Bebel orang, walau kamu jatuh dan jatuh dan lalu lemas,
semakin dalam dan dalam,
dan semakin tenggelam ke dasar lantai laut,
Saat itu kita ada 2 pilihan :
Mahu terus terbaring tenggelam kelemasan di lantai laut,
atau
Kutip seberapa banyak Mutiara dan terus melonjak naik semula ke permukaan pantai!



Suhaib berkata : tatkala Rasulullah duduk bersama para sabahatnya, tiba-tiba baginda ketawa. Baginda bertanya : tidak mahukah kamu semua bertanya, perkara apa yang mebuatkan aku ketawa? Lalu para sahabat berkata : Wahai Rasulullah, perkara apakah yang menyebabkan kamu ketawa? Lantas Rasulullah bersabda : Aku teruja dengan urusan orang mukmin, sesungguhnya, segala urusannya , semuanya baik! Sekiranya dia diuji dengan apa yang disukainya, dia akan memuji Allah. Perkara itu baik baginya. Sekiranya dia diuji dengan perkara yang tidak disukainya, dia akan bersabar. Perkara itu juga baik baginya. Tidak ada seorang pun yang seluruh perbuatannya itu baik, kecuali bagi orang mukmin. 
[Musnad Imam Ahmad, Hadis Suhaib RA : 23814] 


p/s:
1) Di mana pun situasi kita sekarang (jatuh atau bangun) dan apapun 'rasa' yang kita lalui sekarang (suka atau duka), kesemuanya menyampaikan perkhabaran bahawa kita ini berTuhan
2) Tiada satupun takdir dan ketentuan Tuhan itu yang bersifat menzalimi manusia malah tiada juga di ciptakan sesuatu dengan sia-sia melainkan terselit hikmah dan berita gembira buat hamba-hamba yang mahu berfikir. (hatta kejadian sekecil kuman)
3) Indah kan menjadi mukmin? Keimanan memimpin kita untuk sentiasa dalam kerangka positif dan bahagia. 
4) Bebel orang, bukan sahaja 'Love is a verb, but keimanan too!"
5) Keep swimming!!!

 

No comments:

Post a Comment