Monday, July 18, 2011

Demam Peperiksaan


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera buat adik-adik yang bakal menduduki peperiksaan tidak lama lagi. Bagaimana dengan persiapan adik-adik? Master harap adik-adik sudah pun berSEDIA AWAL sebelum tiba hari yang dinanti-nantikan. Bagi yang belum berSEDIA AWAL, apa tunggu lagi? Masa tidak akan menunggu kita adik-adik, jangan dibazirkan masa yang ada

Pepatah arab ada mengatakan bahawa ‘Masa ibarat pedang, jika kita tidak memotongnya, ia akan memotong kita’.

Kesempatan ini Master kongsikan bersama adik-adik beberapa perkara penting sebagai perSEDIAan AWAL sebelum adik– adik melangkahkan kaki ke dalam dewan peperiksaan.

Kita pasti pernah mendengar perkataan tension atau tekanan terutamanya pada hari-hari menjelang peperiksaan. Suhu badan pada ketika itu agak tinggi,
kadang-kadang melebihi 38˚C. Ramai pelajar merungut mereka terancam oleh kegelisahan jiwa. Jiwa tidak tenang.

Mereka merasa gelisah dan tertekan. Kedamaian dan ketenteraman tidak ada lagi di dalam diri. Ada pula yang merasakan bahawa mereka sudah menjadi ‘Bom Jangka’ yang bakal meledak bila-bila masa.

Mengapa hal ini boleh terjadi? Mengapakah perasaan ini dapat menular ketika hari yang amat penting hampir dekat? Hal ini adalah satu masalah yang sering menghantui pelajar.
‘Demam Peperiksaan’ ini dapat diatasi asalkan kita tahu teknik tepat untuk mengelakkanya.

Tahukah adik-adik?
‘Demam Peperiksaan’ berpunca daripada tekanan. Tekanan pula berpunca daripada beberapa sebab. Antaranya ia bermula dari dalam diri kita ataupun disebabkan oleh faktor persekitaran kita. Ramai pelajar bertindak secara negatif bagi mengatasinya. Antara tindakan itu adalah :

1. Merokok
2. Menjerit atau melolong
3. Mengusik kawan
4. Vandalisme
5. Melepak dan membuang masa
6. Mengambil pil perangsang dan dadah

Tindakan-tindakan di atas tidak dapat mengatasi tekanan. Malah ia menjadi semakin parah dan menggagalkan adik-adik. Bukan sahaja dalam peperiksaan malah dalam kehidupan. Oleh itu, berhati-hatilah…….

apakah cara untuk mengatasinya? Tunggukan Bingkisan Motivasi KELUARAN MINGGU HADAPAN dengan TIPS ULANGKAJI BERKESAN serta satu lagi TIPS ’MAGNET A’ sebagai pecutan akhir sebelum anda melangkah masuk ke dalam DEWAN PEPERIKSAAN…...NANTIKAN KELUARANNYA!

No comments:

Post a Comment